Kiholms Koloniförening

Styrelsen informerar

Föreningsmeddelanden
information från styrelsen

 

Planerat strömavbrott 31/5

Den 31/5-23 planerar Telge Nät att utföra elavbrott och kabelarbetena i Kiholm.

Detta innebär att de kommer påbörja schaktningsarbetet någon dag innan och det kommer då att vara lite   stökigt att ta sig fram runt arbetsområdet från den 30/5 till den 1/6

Arbetsområdet är vid området för de nya duschar/toaletter efter backen upp mot område 1.

Vi vet inte hur lätt det är att komma fram med bil.

 

Med vänlig hälsning

Telge Nät AB

Vi har sommarvatten igen!

Nu har vi sommarvatten! Tack ALLA ni inblandade till att vi fått rinnande sommarvatten i trädgårdarna. TACK!

 

Påminnelse försommarmöte söndag 28 maj.

Hej

 

Vi vill bara påminna om försommarmötet på söndag den 28 maj.

Välkommen att träffa styrelsen och andra medkolonister i Föreningshuset kl 14.00.

För er som inte har möjlighet närvara kommer minnesanteckningar läggas ut på hemsidan.

 

 

Med vänlig hälsning

Styrelsen

lägesrapport på sommarvattnet

Tyvärr kommer vi inte få sommarvatten tillbaka under denna helg och prognosen är ännu lite osäker.

Som de flesta säkert hört och läst är det under städdagen som ett av våra ledningsrör skadades. Hållet på röret är ca 1 cm i diameter. De ventiler som finns i området har inte kunnat stänga av den skadade sektionen utan vi har tvingats stänga ner allt. Att laga på plats har också visat sig omöjligt utan vi behöver byta ut delar av röret

Tyvärr finns inga kartor gjorda vid installationen av vattnet och då delarna är över 40 år blir det problem.

 

Vattengruppen har i allt detta varit helt fantastiska och verkligen försökt hitta alla möjliga lösningar längst vägen.

 

Nuläget är att vi skall gräva fram röret minst 8 meter i anslutning till skadan för att kunna byta ut hela den skadade delen. De grävfirmor vi använder har tyvärr inte kunnat gräva ännu men vi har förhoppningar om att det sker snart. Nya rördelar har vi lyckats jaga ikapp på marknaden nu skall vi bara beställa dessa och få dem levererade. Därefter kommer vattengruppen jobba för att vi alla skall få vatten igen.

 

Med vänlig hälsning

Styrelsen genom ordförande 

Anders

Ledning som bär Sommarvatten gått sönder. Arbete pågår! 

En ledning som bär sommarvatten har gått sönder och dammen ska nu tömmas, och ledningen repareras.

vi arbetar så snabbt vi kan och uppdaterar när vi vet mer om det! 

Påminnelse vårstädning idag 6/5 10:00! 

6 maj

  • Vårstädning 10:00. Fika från 12:30 i föreningslokalen.

    Arbetsplikten är 6 timmar per år och stuga. Uppdelat på gemensam städdag vår och höst. Eftersom alla måste ta ansvar och deltaga i skötseln av vårt område, debiteras utebliven närvaro med 500 kr per gång.

    ___________

    Samlingsplats och frånvaroanmälan.

    Deltagarna samlas på respektive samlingsplats kl 10:00 för det område som denne tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare. Klicka här för att hitta din arbetsledares kontaktuppgifter.  

    ___________

    Rishögarna - hur och vad som får slängas. 

    Arbetsombuden anvisar plats för var rishögarna ska ligga.

    • Endast ris och mindre grenar får läggas på högarna.
    För att underlätta för kranbilen som sen ska hämta allt så hjälps vi åt att lägga välsorterade högar, grövre grenar för sig - stammarna vända åt samma håll! Gäller även de som går dit med sitt eget ris.
    • En vänlig påminnelse att det inte är tillåtet att lägga invasiva växtdelar bland rishögarna. Det som tyvärr tidigare förekommit i våra rishögar och tål därför att påminnas lite extra om gäller nedan två växter: 

    X Parkslide

    X Jättebalsamin

PÅMINNELSE ÅRSMÖTE 23 APRIL

Glöm inte bort, årets viktigaste möte för oss i Kiholms Koloniförening.
Vad händer och vad kommer att ske under detta år?

Mötet börjar kl. 14.00 i föreningshuset.

 
 

Viktiga datum i vår

7 april

  • Vattnet sätts på (preliminärt, vattengruppen avgör). 
  • Latriner och bastu öppnas 

23 april 

  • Årsmöte  14:00 i föreingslokalen. 

6 maj

  • Vårstädning 10:00. Fika från 12:30 i föreningslokalen.

    Arbetsplikten är 6 timmar per år och stuga. Uppdelat på gemensam städdag vår och höst. Eftersom alla måste ta ansvar och deltaga i skötseln av vårt område, debiteras utebliven närvaro med 500 kr per gång.

    ___________

    Samlingsplats och frånvaroanmälan.

    Deltagarna samlas på respektive samlingsplats kl 10:00 för det område som denne tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare. Klicka här för att hitta din arbetsledares kontaktuppgifter.  

    ___________

    Rishögarna - hur och vad som får slängas. 

    Arbetsombuden anvisar plats för var rishögarna ska ligga.

    • Endast ris och mindre grenar får läggas på högarna.
    För att underlätta för kranbilen som sen ska hämta allt så hjälps vi åt att lägga välsorterade högar, grövre grenar för sig - stammarna vända åt samma håll! Gäller även de som går dit med sitt eget ris.
    • En vänlig påminnelse att det inte är tillåtet att lägga invasiva växtdelar bland rishögarna. Det som tyvärr tidigare förekommit i våra rishögar och tål därför att påminnas lite extra om gäller nedan två växter: 

    X Parkslide

    X Jättebalsamin

    _______________

28 maj 

  • Försommarmöte 14:00 

Vidare kalender finns på sidan "dokument". 

Motioner 2023

Nu står strax våren runt hörnet, och i och med det även Årsmötet. (Datum kommer inom kort)
Om du har något att lyfta på mötet - vänligen skicka in din motion till styrelsen senast 10/3-2023. 
Döp ditt mail med "MOTION 2023" i ämnesraden. Då blir det lättare för styrelsen att hitta ditt mail. 

Ditt mail hamnar i inkorgen till: kiholmskoloniforening@hotmail.com

Styrelsen har budgetkonferens den 26/2, och då kommer kalendern ha tagit form. 

Om du som medlem undrar över något speciellt datum/aktivitet så kan du skicka ett mail till styrelseadressen och få ett preliminärt datum.

 

22 oktober - idag stängs vattnet av!

Att tänka på vid avstängning av trädgårdsvattnet på hösten

  1. Stäng huvudkranen vid gatan och koppla loss slangen till vattenposten så vattnet kan rinna ut
  2. Öppna kranarna till diskbänk, handfat och ev andra tappställen på tomten. Tag in trädgårds-slangarna
  3. Töm varmvattenberedare. Stäng först av värmen så vattnet hinner svalna.
  4. Efter någon vecka kan huvudkranen till vattenposten öppnas så att allt vatten försvinner ut ur systemet

Höststädning 15 oktober 

Samlingsplats och frånvaroanmälan.

Deltagarna samlas på respektive samlingsplats kl 10:00 för det område som denne tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare. Klicka här för att hitta din arbetsledares kontaktuppgifter.   Kl 12:30 finns det fika och korv i föreningshuset. 

Rishögarna - hur och vad som får slängas. 

Arbetsombuden anvisar plats för var rishögarna ska ligga.

• Endast ris och mindre grenar får läggas på högarna.
För att underlätta för kranbilen som sen ska hämta allt så hjälps vi åt att lägga välsorterade högar, grövre grenar för sig - stammarna vända åt samma håll! Gäller även de som går dit med sitt eget ris.
• En vänlig påminnelse att det inte är tillåtet att lägga invasiva växtdelar bland rishögarna. Det som tyvärr tidigare förekommit i våra rishögar och tål därför att påminnas lite extra om gäller nedan två växter: 

Parkslide

Jättebalsamin

Text om invasiva växter kommer från miljögruppen. Klicka här för att läsa allt i sin helhet. 

Skrmavbild_2020-10-09_kl._09.56.04.png

Skicka dina höststädbilder / eller bilder på kiholm i temat "höst-tema" till jennifer.milojkovic@gmail.com

Renovering av föreningshuset

Renovering av föreningshuset och information om vad som har genomförts och kommer att genomföras under 2022.

Det första projektet var byte av dammduk för att trygga vårt sjövatten försörjning. Det andra lite större projektet som vi har genomfört i år är renovering och målning av föreningshusets utsida. Andra projekt som också har genomförs i år är lekparken på 4:ans område som nu uppfyller de krav som krävs för en allmän lekplats. Det har också genomförts målning av bastuns utsidan. Nu återstår början av projektet med de nya toaletter/duschar vid 1:an, 2:an, 3:an och vid odlingslotternas område.

Här kommer lite bilder från föreningshusprojektet:
Vi började med att skrapa huset, dels hade vi en ”helggrupp” och dels en ”vardagsgrupp” som arbetade.

Här är bilder från skrapningen

Sedan tog tvättning, utbyte av rutten och dålig  panel samt stolpar och räcken vid. Arbetet utfördes av en lite mindre ”snickargrupp” bestående av 4 personer. Detta var ett  större jobb än vad vi från början räknat med men tillslut lyckades även det, trots extrem värme på solsidan av föreningshuset.

 

Slutmålningen gjordes av en grupp på 6 personer: Allt gick förvånansvärt snabbt, på två dagar var allt klart. Vi hade tur med vädret trots att det precis blivit september månad.  Målningen skedde med kort varsel på vardagar, eftersom föreningslokalen var upptagen på helger. 

 

STYRELSEN TACKAR ALLA MEDLEMMAR SOM VARIT ENGAGERADE I DETTA PROJEKT!

 

Påminnelse, faktura 30/9 500 kr

Under årsmötet beslutades det att 500kr per stuga ska betalas in. Under vecka 36 (5-11 september)  kommer det att skickas ut en faktura (500kr) med förfallodatum 30/9 till din mail. 

 

//styrelsen

Nu är dammduken på plats!


Den gamla dammduken var tyvärr helt slut och var i akut behov av att bytas.
Arbetet började förra hösten med att träd togs bort runt dammen. I april i år när tjälen hade
släppt, rensades och jämnades det till under och vid staketet. Den nya duken måste även gå
under staketet.
Markduken och EPDM duken levererades onsdag 11 april, tyvärr med försening på grund av
pandemin och kriget i Ukraina. En mindre grupp av medlemmar arbetade med att lägga ut
markduk under staket vilket skedde fredag den 13 april. 


Måndag den 16 april transporterade fyra rullar med EPDM duk upp till dammen. Varje rulle
vägde 200 kg. Föreningen fick genom Pekka, arbetsledare på område 2, låna en fyrhjuling
med släpvagn.


15 stycken medlemmar ställde upp vid utläggningen av duken vilket gick över förväntan. Det
var tunga lyft men allt gick bra. Duken lades på plats i fyra våder som var 30 m långa och 6 m
breda.
Duken limmades av företaget som duken och markduken köptes av och som är auktoriserad
för dessa jobb. Tack vare att vi kunde ställa upp med så många personer kunde arbetet
slutföras på bara två dagar.


Här är en del av gänget som utförde arbetet.

Om allt går som det ska vid vattenpåsättningen så finns det
sjövatten nu i helgen den 21-22 maj!

GLÖM INTE STÄNGA VATTENKRANAR!

//styrelsen

Miljödiplom till Kiholms koloniförening

På årsmötet den 24 april 2022 fick vi ta emot vårt efterlängtade miljödiplom av Ulrica Otterling på Koloniträdgårdsförbundet. Detta är en fantastiskt bra början till vårt fortsatta miljöarbete!


Miljödiplomet visar bland annat att vi:

  •  utnyttjar resurser effektivt och minimerar användningen av ändliga resurser
  •  motverkar spridningen av miljöskadliga ämnen
  •  värnar om naturens mångfald och kretslopp
  •  tar ansvar för kommande generationers odlare

Miljödiplomeringen bidrar dessutom till att uppfylla FN:s 17 globala mål i Agenda 2030 som syftar till att rädda klimatet och säkra en hållbar utveckling.


Kriterier för att uppnå miljödiplomering
För att uppnå miljödiplomeringens grundnivå behöver vi som förening uppnå och följa nedan kriterier:

  •  Föreningens medlemmar får information om föreningens miljödiplomeringsarbete och vad det innebär.
  •  Alla medlemmar komposterar trädgårdsavfall på den egna lotten.
  •  Vi använder endast naturlig jordförbättring och gödsel – ingen konstgödning!
  •  Vi använder endast växtskyddsmedel och bekämpningsmetoder som är godkända för krav- eller ekologisk odling.
  •  Vi arbetar för att bevara och främja biologisk mångfald i och omkring vår förening.
  •  I föreningen informeras det om invasiva arter och vi hjälps åt med att bekämpa spridningen av dem.
  •  Alla medlemmar vattnar med sjövatten och vattnar klokt, t.ex. inte under dagtid när det är som varmast.
  •  Vi använder miljömärkta produkter (såsom Bra Miljöval och Svanen) både i föreningen och på de enskilda lotterna.
  •  Alla källsorterar och tar hand om sitt avfall enligt föreningens och kommunens regler.
  •  Föreningen har regler för eldning och förbud mot enskild eldning på lotterna.

Mer information om miljödiplomeringen hittar ni på förbundets hemsida eller i miljöpärmen utanför föreningshuset:

https://kolonitradgardsforbundet.se/miljodiplomering/

Vad gäller nu när grundkriterierna är uppfyllda?
Vi kommer att fortsätta med vårt miljöarbete som vi redan påbörjat i Kiholm. En uppföljning för alla miljödiplomerade föreningar görs vart tredje år. För att behålla diplomeringen ska föreningen vart 3:e år checka av att alla kriterierna fortfarande uppfylls. Efter 3 år som diplomerad, kan föreningen gå vidare och samla poäng för högre nivåerna; brons, silver och guld. I samband med kommande års årsmöte kan vi besluta om vi vill fortsätta miljöarbetet för att uppnå medaljnivåerna. Miljögruppen i Kiholm kommer att fortsätta planera för olika miljöaktiviteter och sprida information tillsammans med alla andra som vill engagera sig. Syftet med miljöarbetet är att vi tillsammans blir med medvetna om hur vårt agerande påverkar vår närmiljö samt att sprida tips och råd för att kunna göra saker bättre både för oss och för miljön. Vill du engagera dig i det roliga arbetet i miljögruppen, kontakta gärna miljögruppen.

Klicka här för att komma i kontakt med miljögruppen. 

Vårstädning 2022!

Ytterligare ett vårtecken - vårstädning! 
Arbetsplikten är 6 timmar per år och stuga. Uppdelat på gemensam städdag vår och höst. Eftersom alla måste ta ansvar och deltaga i skötseln av vårt område, debiteras utebliven närvaro med 500 kr per gång.

___________

Samlingsplats och frånvaroanmälan.

Deltagarna samlas på respektive samlingsplats kl 10:00, 7 maj 2022 för det område som denne tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare. Klicka här för att hitta din arbetsledares kontaktuppgifter.  

___________

Från kl 12:30 kommer det serveras korv och fika i föreningshuset. 

___________

Rishögarna - hur och vad som får slängas. 

Arbetsombuden anvisar plats för var rishögarna ska ligga.

• Endast ris och mindre grenar får läggas på högarna.
För att underlätta för kranbilen som sen ska hämta allt så hjälps vi åt att lägga välsorterade högar, grövre grenar för sig - stammarna vända åt samma håll! Gäller även de som går dit med sitt eget ris.
• En vänlig påminnelse att det inte är tillåtet att lägga invasiva växtdelar bland rishögarna. Det som tyvärr tidigare förekommit i våra rishögar och tål därför att påminnas lite extra om gäller nedan två växter: 

X Parkslide

X Jättebalsamin

Text om invasiva växter kommer från miljögruppen. Klicka här för att läsa allt i sin helhet. 

_____________

Skicka dina vårstädbilder / eller bilder på kiholm i temat "vår-tema" till jennifer.milojkovic@gmail.com

Matavfallsplastpåse, blir i papp.

De gröna plastpåsarna som vi tidigare lagt matavfall i tas nu bort. Det finns nu mera papperspåsar i lådorna vid våra sopcontainers. De som inte var på årsmötet och tog påsar, kan hämta max 5 påsar var vid våra sopcontainers. Dessa påsar ska enbart innehålla matrester, inget annat. Ställ påsarna så ”luftigt” som möjligt så håller de bra.

Sjövatten - bevattning och vatten i stugorna. Renovering pågår. 

På grund av att vi håller på att renovera sjövattendammen kommer vi inte att ha något vatten för bevattning samt i våra stugor för diskning.

Det är tyvärr en nödvändig åtgärd att byta duken nu eftersom den börjar gå sönder. Arbetet kommer att pågå under april månad och eventuellt någon vecka in i maj. Det är lite väderberoende och vi får hoppas på torrt väder.

Ni behöver inte kontakta vattengruppen om detta. 
Information kommer om när vattnet sätts på till våra lotter.

Styrelsen

Vattengruppen har ordet!

Vattengruppen meddelar att det ej kommer att gå att få igång dricksvattnet  den 10 april som preliminärt planerat.
Detta på grund av att det är alldeles för kallt med risk för att det fryser i ledningar och kranar.
Ytterligare besked kommer när vi vet mer.
 
//Vattengruppen. 

Viktiga datum för säsongen!

 MOTIONER
Sista inlämningsdag för motioner 12 mars. Blankett bifogas HÄR. 
 
ÅRSMÖTESHANDLINGAR
Kallelse till Årsmöte och årsmöteshandlingar skickas ut i slutet på mars.
 
VATTEN
Preliminärt datum då dricksvattnet sätts på, bastu och latrintankar öppnas upp. 10 april.
Vattnet från dammen kan bli fördröjt p.g.a. anläggning av ny duk i vattendammen.
Ytterligare besked kommer så fort vi vet.
 
SOPCONTAINERS
Sopcontainers är planerat att ställas ut den 13 april.
 
ARBETSLEDARMÖTE
18 april
 
ÅRSMÖTE
24 april 14:00
 
VÅRSTÄDNING
7 maj 10:00
 
Komplett schema kommer att läggas upp under dokument i mitten på mars
 
//Styrelsen 

Meddelande från Koloniträdgårdsförbundet Östra regionen

Hej alla medlemsföreningar!
Här kommer en sammanfattning av regionens status just nu. Klicka här för att läsa hela meddelandet. 

//Östra regionen, Koloniträdgårdsförbundet via Styrelsen. 

Svar på enkät Kiholms koloniförening 2021

Det var 155 stycken som svarade på enkäten och här redovisas svaren.

 

DUSCHAR och TOALETTER  "att investera i tillgång till toaletter och duschar för område 1-2-3-odlingslotterna"
78 svarade ja
69 svarade nej
8 har inte svarat på frågan 

TVÄTTSTUGA - "Att vi installerar en tvättstuga".
15 svarade ja
134 svarade nej
6 har inte svarat på frågan 
 
ÖVERNATTNINGSRUM -  "att vi bygger ett övernattningsrum i en gemensamhets byggnad"
8 svarade ja
146 svarade nej
1 har inte svarat på frågan
 
LEKPLATS - "att vi anlägger en ny godkänd lekplats"
34 svarade ja
116 svarade nej
5 har inte svarat på frågan
 
LEKPLATS - "att vi endast iordningställer en befintlig lekplats på område 4"
100 svarade ja,
49 svarade nej
6 har inte svarat på frågan
 
LEKPLATS - "att vi ska investera i fler lekparker eller lekattraktioner"
25 svarade ja
119 svarade nej
11 har inte svarat på frågan

 
VÄGGUPP/FARTHINDER
133 svarade att alla tar sitt ansvar och håller nere hastigheten till 10 km och ser till att även besökare och transporter informeras om vad som gäller.
18 svarade att de tyckte att vi investerar i farthinder.
4 har inte svarat på frågan.

 

//styrelsen

Är du Koloniträdgårdsförbundets nya ambassadör?

Koloniträdgårdsförbundets strävan är att få fler koloniträdgårdsföreningar att sätta igång med och att slutföra miljödiplomeringen. De söker nu 12-15 personer, fördelade över landet, som brinner för miljöfrågorna, som kan bli lokala representanter och ambassadörer för Koloniträdgårdsförbundets arbete mot miljödiplomering. Dom kommer få utbildning, stöd och en viss ersättning för arbetet. Är du du den de söker? Välkommen på infomöte 8 november 2021!

Klicka här för att se den officiella inbjudan och informationen från koloniträdgårdsförbundet. 

Förtydligande angående lekplatser

Med tanke på att åsikter florerar på Facebook angående lekplatser skulle vi från styrelsen vilja göra ett förtydligande. 
Facebook är inget forum för styrelsen och direkta styrelsefrågor tas bäst med styrelsen för att undvika missförstånd.

Styrelsen har mycket riktigt haft för avsikt att behålla lekplatsen på område fyra men att den måste rustas upp till en godkänd status.
Då det på Årsmötet framkom olika uppfattningar från medlemmar hur många lekplatser vi ska ha, valde vi att ta med frågan i enkäten. 

Detsamma gällde väg gupp. Två saker som blivit aktuella för diskussioner och önskemål från medlemmar under året.

Styrelsen målsättning angående lekplatsen på område fyra har inte förändrats.
Det är inte så att en satsning ska stå emot alla andra. Beroende på utslag av enkäten så vet vi vad som inte är aktuellt alls att satsa på och vi kan då lättare bedöma hur mycket som är relevant att budgetera för under 2022 och framåt.

Vår ordförande, medlem och sakkunnig skulle träffas för att tillsammans göra en bedömning.
Ytterligare några medlemmar kom dit och uttryckte sin oro men den tolkning som nu beskrivs på Facebook innehåller tyvärr felaktigheter. Det var inte styrelsen som var med på mötet.
När det gäller det möte som nämns på Facebook så var det en medlem som åtagit sig att rusta upp rutschkanan som kontaktade vår ordförande för att titta närmare på den då det upptäcktes att den inte var i det skick som han först hade trott..

- Styrelsen var inte där, endast vår ordförande och sakkunnig, efter önskemål från en medlem som önskade diskutera status.
- Styrelsen har kvar sin ambition angående lekplatsen på område fyra och den oro som sprids känns inte relevant.
- Styrelsen ställer inte några alternativ emot varandra. Det kan mycket väl bli ett eller flera önskemål som kommer att uppfyllas men enkäten ger besked om vad som inte alls är aktuellt att satsa på. 

   Ekonomin ligger till grund för i vilken takt vi kan planera för olika satsningar.
- Enkäten ger alla medlemmar tillfälle att vara med och visa vad de tycker. Styrelsen har inget egenintresse i någon av frågorna.
- Eftersom även duscharna nämns så vill vi nämna att det bygger på ett rättvisetänk från styrelsens sida i vårt avlånga område, där det även finns många äldre som har svårt att förflytta sig när det blir lite längre avstånd.

Avslutningsvis tycker vi i styrelsen att det var ett väldigt positivt initiativtagande att bilda en egen Facebookgrupp för de som vill kunna hitta på gemensamma antikviteter tillsammans med barnen. 

//Styrelsen

Höststädning 

Samlingsplats
Alla samlas på respektive samlingsplats kl 10:00, 16/10 för registrering och information, i det område som ni tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare för att tilldelas ett arbete att utföras innan ordinarie städdag. Arbetsledaren kontaktas även vid sjukdom.
Rishögarna - hur och vad som får slängas
Arbetsledarna fördelar arbetet anvisar plats för var rishögarna ska ligga. Man startar inga rishögar förrän på städdagen och börjar då med det ris som kommer från våra allmänningar. Därefter har var och en möjlighet att lägga ris från sin egen tomt.

  •  Endast ris och mindre grenar får läggas på högarna. För att underlätta för kranbilen som sen ska hämta allt så hjälps vi åt att lägga välsorterade högar, grövre grenar för sig - stammarna vända åt samma håll! Gäller även de som går dit med sitt eget ris.
  • Inga stockar, jordklumpar eller invasiva växtdelar får förekomma bland rishögarna. Det har tyvärr tidigare förekommit i våra rishögar och tål därför att påminnas lite extra om. 

När arbetet är slutfört
När den gemensamma städningen är avslutad är ni välkomna från 12:30 till föreningshuset för att bjudas på korv och fika. För säkerhets skull så kommer vi eventuellt att ordna det så att korv och kaffe serveras genom ett par öppna dörrar.
Frånvaro
Nu när det släppts på restriktionerna så återgår vi till det vanliga igen. Det innebär också att man debiteras med 500:- om man inte deltar i arbetet.

Fotografera gärna under dagen
Skicka dina bilder till jennifer.milojkovic@gmail.com

Styrelsen informerar!

LOPPIS
Den planerade loppisen i föreningshuset den 14 augusti ställs in p.g.a. för litet intresse för att boka bord.


HASTIGHETSBEGRÄNSNING
Vi får återkommande klagomål på att medlemmar/budbilar/hantverkare kör alldeles för fort i vårt
område vilket utgör en fara för våra medlemmar. Inte minst våra barn som inte har samma
reaktionsförmåga och omdöme. Samt finns många djur i området.
Hastighetsbegränsningen på 10km/timmen gäller alla och på hela vårt område.
Frågan om att investera i gupp har blivit allt mer aktuell.
Om det är så vi vill ha det är en fråga som kommer att tas upp på Höstmötet.
Styrelsen tar fram kostnader till medlemsmötet.


UTHYRNING AV STUGAN
Vi får då och då förfrågan om det är tillåtet att hyra ut sin stuga.
Det är inte tillåtet enligt vårt avtal med Södertälje kommun att hyra ut sin stuga.


STÖRANDE AKTIVITETER
Alla har tillgång till våra trivselregler. De finns också på hemsidan under dokument. Håll er
uppdaterade. Ett aktuellt exempel är att det inte är tillåtet med höga ljud av maskiner och annat
hantverk m.m. före klockan 10:00 och efter klockan 16:00 på helger.


VÅRA LEKPLATSER
Vi har haft en sakkunnig som varit runt och tittat på våra tre befintliga lekplatser.
Två av dessa kommer av säkerhetsskäl att tas bort då de ej är godkända och utgör en stor risk och det
är då vårt ansvar att se till att ingen kommer till skada på en ej godkänd lekplats.
På lekplatsen i område 4 är sandlådan och ”gungfiguren” godkänd men rutschkanan måste tas bort.
Vi kommer att titta på vad man skulle kunna ersätta detta med och till vilken kostnad.
Detta kommer att presenteras på Höstmötet för att tillsammans med medlemmarna komma fram till
hur mycket vi vill satsa på detta.


HÖSTMÖTET och ÅRSMÖTET
Vi räknar med att kunna hålla dessa möten den 5 september och om vädret tillåter kan vi eventuellt
utnyttja platsen utanför föreningshuset.
På höstmötet 13:00 kommer vi att utöver ställningstagande om väg gupp och lekplatser att
presentera och ta ställning till styrelsens planerade insats med att anlägga toaletter och duschar vid
område 1-2-3-odlingslotter.
Är detta frågor som engagerar er så är det viktigt att delta på Höstmötet där även motionerna
kommer att diskuteras.
Vill man sedan vara med att påverka de beslut och val som klubbas på Årsmötet är det
viktigt att man stannar kvar efter Höstmötet. Årsmötet beräknas börja 14:00.Det är dessa
två möten som styr föreningens framtid.

Gemensamma krafter för vårt sjövatten!

Hej kolonister!
Under nästa säsong kommer vi att bli tvungna att byta vår dammduk vid dammen som förser de flesta av oss med sjövatten. Inför detta arbete behöver föreningens medlemmar engagera sig under främst augusti och eventuellt början av september. Det kommer att rensas runt dammen från mindre och även större träd. Detta för att trädrötterna inte ska växa in och förstöra den nya duken. För detta arbete har vi en person som har ”körkort” för att fälla träd, så det överlåter vi till honom. Vad vi behöver är medlemmar som kan ta undan grenar och ris samt rensa upp runt dammen. Ju fler vi är desto snabbare blir vi klara.

När kan ni hjälpa till?
Meddela Er arbetsledare via sms eller mail, med: Namn, stugnummer/odlingslottnummer. Samt om ni kan arbeta på helger eller vardagar.
(Er respektive arbetsledare hittar ni under fliken kontakter/arbetsledare på vår hemsidas startsida) Klicka här för att komma till din arbetsledare. 

Självklart kommer det att finnas en arbetsledare som leder arbetet i de olika grupperna. Redan nu kan ni meddela preliminärt att ni kan ställa upp.

Beroende på hur trädfällningen går så meddelas datum m.m. när vi kan börja arbetet senare.


// Arbetsledarna / Maskinansvariga / Styrelsen

Vårt värdefulla vatten!

I Kiholms Koloniförening har vi förmånen att kunna få sjövatten från Mälaren. Det är tyvärr inte alltid problemfritt. 

Pumpsystemet pumpar upp till dammen vid område 1 som förser de flesta med vatten. Denna pump förser också cisternerna på övre delen av område 6 med vatten. Vattengruppen har i år gjort ett stickprov av trycket vid olika stugor i området. Trycket är dåligt på område 1 och den övre delen av område 6 vilket beror på att de ligger högt upp och får sämre fall. På område 1 har några medlemmar köpt sig en egen pump och på så sätt fått ett bättre tryck medans en del tycker att det är ok att det ibland är sämre.

Vattengruppen har till sin hjälp varit i kontakt med en annan erfaren person för att se närmare på problemet vid område 6 under den närmsta tiden. Att höja trycket från Mälaren skulle vara alldeles för riskabelt p.g.a. att de gamla ledningarna skulle kunna gå sönder. En medlem på område kommer att köpa en egen pump för att se om det kan vara en lösning för de som har problem på område 6.

Alla kan tyvärr aldrig av naturliga skäl räkna med att få exakt samma tryck eftersom våra stugor befinner sig på olika nivåer.

Ett problem som nu också dykt upp igen är att intaget vid Mälaren slammas igen hela tiden. På Nationaldagen har vattengruppen varit nere vid vattnet 5 gången och rensat. Det problemet kan nog lösas genom att intaget flyttas 1,5 till 2 m ut i viken. Intaget ligger inte på vår arrenderade mark. Vi har dock nu fått tillåtelse att göra denna förändring av Södertälje kommuns fastighetsförvaltare. Vattengruppen kommer att genomföra arbetet vid lämpligt tillfälle.

Styrelsen

 

Viktigt meddelande från Telge Återvinning!

Vi har fått ett mycket allvarligt påpekande från Telge Återvinning.
Halva latrintanken vid senaste tömningen var till hälften fylld med diskborstar, sopsäckar, snusdosor, våtservetter mm.
 
Det försvårar arbetet vid tömning av tanken och i värsta fall kan det vara sådant som är omöjligt att få upp ur det smala hålet.
Det är definitivt inte detta vi ska lägga våra pengar på! SKÄRPNING! 
Ska vi kunna fortsätta att tillhandahålla dessa tankar för tömning av våra toaletter så måste vi sköta det på det sätt som det är avsett för.
 
Det ENDA som får slängas i våra toaletter/latriner är 3 saker:
✔︎  Kiss
✔︎  Bajs
✔︎  Toalettpapper  
 

Foria (utförare av slamtömning) har rapporterat till Telge Återvinning att de fångat upp detta: 
✘   Diskborstar
    Sopsäckar
    Snusdosor
✘   Våtservetter 
✘   mm

SPOLA RÄTT GENOM ATT LÄSA DETTA. https://www.telge.se/vatten-avlopp/avlopp/spola-ratt/

Vad som får och inte får slängas är inte något nytt. Det är sedan gammalt och finns på sidorna: "Stadgar & praktisk information", samt i våra trivselregler under "Dokument"

Nu är latrinerna stängda för 2020, men till 2021 kommer skyltar sättas upp - vilket vi inte trodde skulle behövas... 

/ Styrelsen