2022-10-22 12:39:18
Att tänka på vid avstängning av trädgårdsvattnet på hösten
2022-10-03 10:06:59
Samlingsplats och frånvaroanmälan.
Deltagarna samlas på respektive samlingsplats kl 10:00 för det område som denne tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare. Klicka här för att hitta din arbetsledares kontaktuppgifter. Kl 12:30 finns det fika och korv i föreningshuset.
Rishögarna - hur och vad som får slängas.
Arbetsombuden anvisar plats för var rishögarna ska ligga.
• Endast ris och mindre grenar får läggas på högarna. För att underlätta för kranbilen som sen ska hämta allt så hjälps vi åt att lägga välsorterade högar, grövre grenar för sig - stammarna vända åt samma håll! Gäller även de som går dit med sitt eget ris. • En vänlig påminnelse att det inte är tillåtet att lägga invasiva växtdelar bland rishögarna. Det som tyvärr tidigare förekommit i våra rishögar och tål därför att påminnas lite extra om gäller nedan två växter:
Parkslide
Jättebalsamin
Text om invasiva växter kommer från miljögruppen. Klicka här för att läsa allt i sin helhet.
Skicka dina höststädbilder / eller bilder på kiholm i temat "höst-tema" till jennifer.milojkovic@gmail.com
2022-10-03 10:04:53
Lördag 15 oktober, städdagen med början kl. 10.00. Anmälan till respektive arbetsledare på området.
Torsdag 20 oktober, latrintankarna och duscharna i föreningshuset stängts
Lördag 22 oktober, bastu och vattnet stängts av.
Onsdag 26 oktober, sopcontainerns tas bort.
2022-09-07 21:30:59
Höstmöte 18/9, 14:00
2022-09-07 21:07:58
Renovering av föreningshuset och information om vad som har genomförts och kommer att genomföras under 2022.
Det första projektet var byte av dammduk för att trygga vårt sjövatten försörjning. Det andra lite större projektet som vi har genomfört i år är renovering och målning av föreningshusets utsida. Andra projekt som också har genomförs i år är lekparken på 4:ans område som nu uppfyller de krav som krävs för en allmän lekplats. Det har också genomförts målning av bastuns utsidan. Nu återstår början av projektet med de nya toaletter/duschar vid 1:an, 2:an, 3:an och vid odlingslotternas område.
Här kommer lite bilder från föreningshusprojektet:Vi började med att skrapa huset, dels hade vi en ”helggrupp” och dels en ”vardagsgrupp” som arbetade.
Här är bilder från skrapningen
Sedan tog tvättning, utbyte av rutten och dålig panel samt stolpar och räcken vid. Arbetet utfördes av en lite mindre ”snickargrupp” bestående av 4 personer. Detta var ett större jobb än vad vi från början räknat med men tillslut lyckades även det, trots extrem värme på solsidan av föreningshuset.
Slutmålningen gjordes av en grupp på 6 personer: Allt gick förvånansvärt snabbt, på två dagar var allt klart. Vi hade tur med vädret trots att det precis blivit september månad. Målningen skedde med kort varsel på vardagar, eftersom föreningslokalen var upptagen på helger.
STYRELSEN TACKAR ALLA MEDLEMMAR SOM VARIT ENGAGERADE I DETTA PROJEKT!
2022-09-02 12:22:02
Under årsmötet beslutades det att 500kr per stuga ska betalas in. Under vecka 36 (5-11 september) kommer det att skickas ut en faktura (500kr) med förfallodatum 30/9 till din mail.
//styrelsen
2022-05-23 23:31:17
Påminnelse om försommarmöte söndag 29 maj kl.14.00.
2022-05-21 11:59:07
Den gamla dammduken var tyvärr helt slut och var i akut behov av att bytas.Arbetet började förra hösten med att träd togs bort runt dammen. I april i år när tjälen hadesläppt, rensades och jämnades det till under och vid staketet. Den nya duken måste även gåunder staketet.Markduken och EPDM duken levererades onsdag 11 april, tyvärr med försening på grund avpandemin och kriget i Ukraina. En mindre grupp av medlemmar arbetade med att lägga utmarkduk under staket vilket skedde fredag den 13 april.
Måndag den 16 april transporterade fyra rullar med EPDM duk upp till dammen. Varje rullevägde 200 kg. Föreningen fick genom Pekka, arbetsledare på område 2, låna en fyrhjulingmed släpvagn.
15 stycken medlemmar ställde upp vid utläggningen av duken vilket gick över förväntan. Detvar tunga lyft men allt gick bra. Duken lades på plats i fyra våder som var 30 m långa och 6 mbreda.Duken limmades av företaget som duken och markduken köptes av och som är auktoriseradför dessa jobb. Tack vare att vi kunde ställa upp med så många personer kunde arbetetslutföras på bara två dagar.
Här är en del av gänget som utförde arbetet.
Om allt går som det ska vid vattenpåsättningen så finns detsjövatten nu i helgen den 21-22 maj!
GLÖM INTE STÄNGA VATTENKRANAR!
2022-05-11 20:40:08
På årsmötet den 24 april 2022 fick vi ta emot vårt efterlängtade miljödiplom av Ulrica Otterling på Koloniträdgårdsförbundet. Detta är en fantastiskt bra början till vårt fortsatta miljöarbete!
Miljödiplomet visar bland annat att vi:
Miljödiplomeringen bidrar dessutom till att uppfylla FN:s 17 globala mål i Agenda 2030 som syftar till att rädda klimatet och säkra en hållbar utveckling.
Kriterier för att uppnå miljödiplomeringFör att uppnå miljödiplomeringens grundnivå behöver vi som förening uppnå och följa nedan kriterier:
Mer information om miljödiplomeringen hittar ni på förbundets hemsida eller i miljöpärmen utanför föreningshuset:
https://kolonitradgardsforbundet.se/miljodiplomering/
Vad gäller nu när grundkriterierna är uppfyllda?Vi kommer att fortsätta med vårt miljöarbete som vi redan påbörjat i Kiholm. En uppföljning för alla miljödiplomerade föreningar görs vart tredje år. För att behålla diplomeringen ska föreningen vart 3:e år checka av att alla kriterierna fortfarande uppfylls. Efter 3 år som diplomerad, kan föreningen gå vidare och samla poäng för högre nivåerna; brons, silver och guld. I samband med kommande års årsmöte kan vi besluta om vi vill fortsätta miljöarbetet för att uppnå medaljnivåerna. Miljögruppen i Kiholm kommer att fortsätta planera för olika miljöaktiviteter och sprida information tillsammans med alla andra som vill engagera sig. Syftet med miljöarbetet är att vi tillsammans blir med medvetna om hur vårt agerande påverkar vår närmiljö samt att sprida tips och råd för att kunna göra saker bättre både för oss och för miljön. Vill du engagera dig i det roliga arbetet i miljögruppen, kontakta gärna miljögruppen.
Klicka här för att komma i kontakt med miljögruppen.
2022-05-04 20:54:18
Ytterligare ett vårtecken - vårstädning! Arbetsplikten är 6 timmar per år och stuga. Uppdelat på gemensam städdag vår och höst. Eftersom alla måste ta ansvar och deltaga i skötseln av vårt område, debiteras utebliven närvaro med 500 kr per gång.
___________
Deltagarna samlas på respektive samlingsplats kl 10:00, 7 maj 2022 för det område som denne tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare. Klicka här för att hitta din arbetsledares kontaktuppgifter.
Från kl 12:30 kommer det serveras korv och fika i föreningshuset.
X Parkslide
X Jättebalsamin
_____________
Skicka dina vårstädbilder / eller bilder på kiholm i temat "vår-tema" till jennifer.milojkovic@gmail.com
2022-04-26 10:37:13
De gröna plastpåsarna som vi tidigare lagt matavfall i tas nu bort. Det finns nu mera papperspåsar i lådorna vid våra sopcontainers. De som inte var på årsmötet och tog påsar, kan hämta max 5 påsar var vid våra sopcontainers. Dessa påsar ska enbart innehålla matrester, inget annat. Ställ påsarna så ”luftigt” som möjligt så håller de bra.
2022-04-20 09:56:39
Glöm inte bort, årets viktigaste möte för oss i Kiholms Koloniförening.Vad händer och vad kommer att ske under detta år?
Mötet börjar kl. 14.00 i föreningshuset.
2022-04-04 13:53:32
På grund av att vi håller på att renovera sjövattendammen kommer vi inte att ha något vatten för bevattning samt i våra stugor för diskning.
Det är tyvärr en nödvändig åtgärd att byta duken nu eftersom den börjar gå sönder. Arbetet kommer att pågå under april månad och eventuellt någon vecka in i maj. Det är lite väderberoende och vi får hoppas på torrt väder.
Ni behöver inte kontakta vattengruppen om detta. Information kommer om när vattnet sätts på till våra lotter.
Styrelsen
2022-04-04 13:24:38
2022-02-14 16:41:06
2021-12-20 10:28:47
Klicka här för att se erbjudandet i högre bildkvalietet.
2021-12-09 13:34:01
Hej alla medlemsföreningar!Här kommer en sammanfattning av regionens status just nu. Klicka här för att läsa hela meddelandet.
//Östra regionen, Koloniträdgårdsförbundet via Styrelsen.
2021-11-19 12:41:02
Det var 155 stycken som svarade på enkäten och här redovisas svaren.
DUSCHAR och TOALETTER "att investera i tillgång till toaletter och duschar för område 1-2-3-odlingslotterna"78 svarade ja 69 svarade nej 8 har inte svarat på frågan
VÄGGUPP/FARTHINDER133 svarade att alla tar sitt ansvar och håller nere hastigheten till 10 km och ser till att även besökare och transporter informeras om vad som gäller.18 svarade att de tyckte att vi investerar i farthinder.4 har inte svarat på frågan.
2021-10-26 10:16:23
Koloniträdgårdsförbundets strävan är att få fler koloniträdgårdsföreningar att sätta igång med och att slutföra miljödiplomeringen. De söker nu 12-15 personer, fördelade över landet, som brinner för miljöfrågorna, som kan bli lokala representanter och ambassadörer för Koloniträdgårdsförbundets arbete mot miljödiplomering. Dom kommer få utbildning, stöd och en viss ersättning för arbetet. Är du du den de söker? Välkommen på infomöte 8 november 2021!
Klicka här för att se den officiella inbjudan och informationen från koloniträdgårdsförbundet.
2021-10-08 12:48:23
Med tanke på att åsikter florerar på Facebook angående lekplatser skulle vi från styrelsen vilja göra ett förtydligande. Facebook är inget forum för styrelsen och direkta styrelsefrågor tas bäst med styrelsen för att undvika missförstånd.
Styrelsen har mycket riktigt haft för avsikt att behålla lekplatsen på område fyra men att den måste rustas upp till en godkänd status.Då det på Årsmötet framkom olika uppfattningar från medlemmar hur många lekplatser vi ska ha, valde vi att ta med frågan i enkäten.
Detsamma gällde väg gupp. Två saker som blivit aktuella för diskussioner och önskemål från medlemmar under året.Styrelsen målsättning angående lekplatsen på område fyra har inte förändrats.Det är inte så att en satsning ska stå emot alla andra. Beroende på utslag av enkäten så vet vi vad som inte är aktuellt alls att satsa på och vi kan då lättare bedöma hur mycket som är relevant att budgetera för under 2022 och framåt.
Vår ordförande, medlem och sakkunnig skulle träffas för att tillsammans göra en bedömning.Ytterligare några medlemmar kom dit och uttryckte sin oro men den tolkning som nu beskrivs på Facebook innehåller tyvärr felaktigheter. Det var inte styrelsen som var med på mötet.När det gäller det möte som nämns på Facebook så var det en medlem som åtagit sig att rusta upp rutschkanan som kontaktade vår ordförande för att titta närmare på den då det upptäcktes att den inte var i det skick som han först hade trott..- Styrelsen var inte där, endast vår ordförande och sakkunnig, efter önskemål från en medlem som önskade diskutera status.- Styrelsen har kvar sin ambition angående lekplatsen på område fyra och den oro som sprids känns inte relevant.- Styrelsen ställer inte några alternativ emot varandra. Det kan mycket väl bli ett eller flera önskemål som kommer att uppfyllas men enkäten ger besked om vad som inte alls är aktuellt att satsa på.
Ekonomin ligger till grund för i vilken takt vi kan planera för olika satsningar.- Enkäten ger alla medlemmar tillfälle att vara med och visa vad de tycker. Styrelsen har inget egenintresse i någon av frågorna.- Eftersom även duscharna nämns så vill vi nämna att det bygger på ett rättvisetänk från styrelsens sida i vårt avlånga område, där det även finns många äldre som har svårt att förflytta sig när det blir lite längre avstånd.Avslutningsvis tycker vi i styrelsen att det var ett väldigt positivt initiativtagande att bilda en egen Facebookgrupp för de som vill kunna hitta på gemensamma antikviteter tillsammans med barnen.
//Styrelsen
2021-09-29 19:38:57
SamlingsplatsAlla samlas på respektive samlingsplats kl 10:00, 16/10 för registrering och information, i det område som ni tillhör. Kan ni inte delta så är det viktigt att informera din arbetsledare för att tilldelas ett arbete att utföras innan ordinarie städdag. Arbetsledaren kontaktas även vid sjukdom.Rishögarna - hur och vad som får slängasArbetsledarna fördelar arbetet anvisar plats för var rishögarna ska ligga. Man startar inga rishögar förrän på städdagen och börjar då med det ris som kommer från våra allmänningar. Därefter har var och en möjlighet att lägga ris från sin egen tomt.
När arbetet är slutförtNär den gemensamma städningen är avslutad är ni välkomna från 12:30 till föreningshuset för att bjudas på korv och fika. För säkerhets skull så kommer vi eventuellt att ordna det så att korv och kaffe serveras genom ett par öppna dörrar.FrånvaroNu när det släppts på restriktionerna så återgår vi till det vanliga igen. Det innebär också att man debiteras med 500:- om man inte deltar i arbetet.
Fotografera gärna under dagenSkicka dina bilder till jennifer.milojkovic@gmail.com
Styrelsen informerar!
2021-08-04 12:35:19
LOPPISDen planerade loppisen i föreningshuset den 14 augusti ställs in p.g.a. för litet intresse för att boka bord.
HASTIGHETSBEGRÄNSNINGVi får återkommande klagomål på att medlemmar/budbilar/hantverkare kör alldeles för fort i vårtområde vilket utgör en fara för våra medlemmar. Inte minst våra barn som inte har sammareaktionsförmåga och omdöme. Samt finns många djur i området.Hastighetsbegränsningen på 10km/timmen gäller alla och på hela vårt område.Frågan om att investera i gupp har blivit allt mer aktuell.Om det är så vi vill ha det är en fråga som kommer att tas upp på Höstmötet.Styrelsen tar fram kostnader till medlemsmötet.
UTHYRNING AV STUGANVi får då och då förfrågan om det är tillåtet att hyra ut sin stuga.Det är inte tillåtet enligt vårt avtal med Södertälje kommun att hyra ut sin stuga.
STÖRANDE AKTIVITETERAlla har tillgång till våra trivselregler. De finns också på hemsidan under dokument. Håll eruppdaterade. Ett aktuellt exempel är att det inte är tillåtet med höga ljud av maskiner och annathantverk m.m. före klockan 10:00 och efter klockan 16:00 på helger.
VÅRA LEKPLATSERVi har haft en sakkunnig som varit runt och tittat på våra tre befintliga lekplatser.Två av dessa kommer av säkerhetsskäl att tas bort då de ej är godkända och utgör en stor risk och detär då vårt ansvar att se till att ingen kommer till skada på en ej godkänd lekplats.På lekplatsen i område 4 är sandlådan och ”gungfiguren” godkänd men rutschkanan måste tas bort.Vi kommer att titta på vad man skulle kunna ersätta detta med och till vilken kostnad.Detta kommer att presenteras på Höstmötet för att tillsammans med medlemmarna komma fram tillhur mycket vi vill satsa på detta.
HÖSTMÖTET och ÅRSMÖTETVi räknar med att kunna hålla dessa möten den 5 september och om vädret tillåter kan vi eventuelltutnyttja platsen utanför föreningshuset.På höstmötet 13:00 kommer vi att utöver ställningstagande om väg gupp och lekplatser attpresentera och ta ställning till styrelsens planerade insats med att anlägga toaletter och duschar vidområde 1-2-3-odlingslotter.Är detta frågor som engagerar er så är det viktigt att delta på Höstmötet där även motionernakommer att diskuteras.Vill man sedan vara med att påverka de beslut och val som klubbas på Årsmötet är detviktigt att man stannar kvar efter Höstmötet. Årsmötet beräknas börja 14:00.Det är dessatvå möten som styr föreningens framtid.
2021-06-21 18:56:44
Hej kolonister!Under nästa säsong kommer vi att bli tvungna att byta vår dammduk vid dammen som förser de flesta av oss med sjövatten. Inför detta arbete behöver föreningens medlemmar engagera sig under främst augusti och eventuellt början av september. Det kommer att rensas runt dammen från mindre och även större träd. Detta för att trädrötterna inte ska växa in och förstöra den nya duken. För detta arbete har vi en person som har ”körkort” för att fälla träd, så det överlåter vi till honom. Vad vi behöver är medlemmar som kan ta undan grenar och ris samt rensa upp runt dammen. Ju fler vi är desto snabbare blir vi klara.
När kan ni hjälpa till?Meddela Er arbetsledare via sms eller mail, med: Namn, stugnummer/odlingslottnummer. Samt om ni kan arbeta på helger eller vardagar.(Er respektive arbetsledare hittar ni under fliken kontakter/arbetsledare på vår hemsidas startsida) Klicka här för att komma till din arbetsledare.
Självklart kommer det att finnas en arbetsledare som leder arbetet i de olika grupperna. Redan nu kan ni meddela preliminärt att ni kan ställa upp.
Beroende på hur trädfällningen går så meddelas datum m.m. när vi kan börja arbetet senare.
// Arbetsledarna / Maskinansvariga / Styrelsen
2021-06-08 16:44:58
I Kiholms Koloniförening har vi förmånen att kunna få sjövatten från Mälaren. Det är tyvärr inte alltid problemfritt.
Pumpsystemet pumpar upp till dammen vid område 1 som förser de flesta med vatten. Denna pump förser också cisternerna på övre delen av område 6 med vatten. Vattengruppen har i år gjort ett stickprov av trycket vid olika stugor i området. Trycket är dåligt på område 1 och den övre delen av område 6 vilket beror på att de ligger högt upp och får sämre fall. På område 1 har några medlemmar köpt sig en egen pump och på så sätt fått ett bättre tryck medans en del tycker att det är ok att det ibland är sämre.
Vattengruppen har till sin hjälp varit i kontakt med en annan erfaren person för att se närmare på problemet vid område 6 under den närmsta tiden. Att höja trycket från Mälaren skulle vara alldeles för riskabelt p.g.a. att de gamla ledningarna skulle kunna gå sönder. En medlem på område kommer att köpa en egen pump för att se om det kan vara en lösning för de som har problem på område 6.
Alla kan tyvärr aldrig av naturliga skäl räkna med att få exakt samma tryck eftersom våra stugor befinner sig på olika nivåer.
Ett problem som nu också dykt upp igen är att intaget vid Mälaren slammas igen hela tiden. På Nationaldagen har vattengruppen varit nere vid vattnet 5 gången och rensat. Det problemet kan nog lösas genom att intaget flyttas 1,5 till 2 m ut i viken. Intaget ligger inte på vår arrenderade mark. Vi har dock nu fått tillåtelse att göra denna förändring av Södertälje kommuns fastighetsförvaltare. Vattengruppen kommer att genomföra arbetet vid lämpligt tillfälle.
2020-10-27 11:41:37
Foria (utförare av slamtömning) har rapporterat till Telge Återvinning att de fångat upp detta: ✘ Diskborstar✘ Sopsäckar✘ Snusdosor✘ Våtservetter ✘ mm
SPOLA RÄTT GENOM ATT LÄSA DETTA. https://www.telge.se/vatten-avlopp/avlopp/spola-ratt/
Vad som får och inte får slängas är inte något nytt. Det är sedan gammalt och finns på sidorna: "Stadgar & praktisk information", samt i våra trivselregler under "Dokument"
Nu är latrinerna stängda för 2020, men till 2021 kommer skyltar sättas upp - vilket vi inte trodde skulle behövas...
/ Styrelsen
2020-06-24 15:37:48
Enligt uppgifter har många bilar från vårt koloniområde setts köra ner till bastun / badbryggan.
Vi vill påminna om vår trivselregel: Vägen ner till bastun är privat, så vi tar inte bilen dit, utan vi går eller cyklar.
Tack för visad hänsyn!
2020-06-14 15:21:02
2020-03-27 15:30:15
Klicka på denna länk för att se en kort video om hur du ska navigera dig på hemsidan för att inte missa värdefull information.
Tillkommet under 2019
2020-01-30 13:17:32
Exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig.
Et factum est in tricesimo anno in quarto mense in quinta mensis cum essem in medio captivorum iuxta fluvium Chobar aperti sunt caeli et vidi visiones Dei in quinta mensis ipse est annus quintus transmigrationis regis Ioachin factum est verbum Domini ad Hiezecihel filium Buzi sacerdotem in terra Chaldeorum secus flumen Chobar et facta est super eum ibi manus Domini et vidi et ecce ventus turbinis veniebat ab aquilone et nubes magna et ignis involvens et splendor in circuitu eius et de medio eius quasi species electri id est de medio ignis et ex medio eorum pinnis eorum in quattuor partibus et facies et facies autem bovis a sinistris ipsorum quattuor et facies aquilae ipsorum quattuor et facies eorum et pinnae eorum extentae desuper duae pinnae singulorum iungebantur et duae tegebant corpora eorum et unumquodque coram facie sua ambulabat ubi erat impetus spiritus illuc gradiebantur nec revertebantur cum ambularent et similitudo animalium aspectus eorum quasi carbonum ignis ardentium et quasi aspectus lampadarum haec erat visio discurrens in medio animalium splendor ignis et de igne fulgor egrediens et animalia ibant et revertebantur in similitudinem fulguris coruscantis cumque aspicerem animalia apparuit rota.
Copyright © 2003-2009 Din Hemsida All rights reserved.