Reportage & kåserier säsong 2014,

välkommen med ditt bidrag!

Häck utan vett och etikett

2014-06-23

Snöbärshäck den ohyfsade

När vi blev kolonister för ca 7 år sedan, så var vår häck ganska välartad, vi har klippt och putsat den efter vad vi trodde var rätt.. Men under åren så  har den blivit fulare och risigare, pinniga grenar med en tofs på precis som en ruskprick på sjön. Och efter förra vintern så tog den jättemycket stryk, ännu mer döda grenar.

När man är ny kolonist så är ju inte häcken det första som man skaffar sig kunskap om, men nu vet jag att den här häcksorten heter Snöbär och växer hysteriskt.

Eva-Lena på område 2, fick nog av sin ohyfsade häck och ringde Fasema för att få hjälp med att ta ned hela häcken. De var där i höstas och kapade ned allt, men lämnade ca 3 dm kvar av stammen.

De avkapade grenarna börjar skjuta skott

I våras så ångrade sig Eva-Lena, vilken insyn det blev och inte ett liv i häcken, men så plötsligt så tog den fart och började växa, skjuta nya skott och nu är den lummigt grön och inte en endaste brun gren går att hitta. Så hårda tag behövs ibland på våra gamla träiga häckar.

Den nya häcken växer så det knakar!

Så rådet är att gallra ut de tjockaste grenarna ned till ca 3 dm vartannat år, eller klipp ned hela häcken om den behöver hyfsa till sig. Gödsla på våren! Vill du veta mer så finns det bra info på www.odla.nu sök på Snöbärshäck, det finns råd för allt!

Tack Eva-Lena för att du tog första steget och visade oss hur häcken kan tuktas! / EC