MiljöProjekt i Kolonin

Öppen Trädgård

2018-07-10

I söndags hade vi ”Öppen trädgård” i vårt koloniområde.
I inbjudan stod lördag eller söndag, beroende av väder. Lördagen bjöd på lite tungt väder, någon regndroppe och glädjande VM-fotboll, storbild i klubbstugan!

Så det var inte många grindar som stod öppna! Men det fanns ett undantag, en grind som var väldigt öppen och välkomnande, Maritta och Ismo bjöd in till sin vackra trädgård med så mycket fint att se på.

Maritta bjöd på kaffe och hembakade munkar som hon fritterade på plats. Så det var några stycken gäster som fick sig en riktig GO-fika!

Foto: Viola

Barnen i vår koloni tycker så mycket om alla små hundar, så Bamse passade på att ta emot så mycket kärlek han bara kunde få.

Foto:Ismo

Ki som arrangerat det hela öppnade sin grind och satte ut en stol på söndagen. Inte så många kom men trots allt några som tyckte det var roligt att se andras lotter.

Lisbeth och jag som skriver till hemsidan, finkammade hela området på söndagen efter tecken på Öppen Trädgård. Om vi var välkomna in någonstans för att njuta av andras trädgårdar. Till slut när vi traskat backe upp och backe ned, genom stock och sten så fick vi syn på en stol som stod utanför en grind. Vi gick in och blev hälsade välkomna av Åke stuga 140, vi slog oss ned under ett lummigt träd och fick läska oss med rödvinbärssaft och ett trevligt samtal om allt som hör kolonilivet till.

Den här gången blev det inte så många som ville visa sina trädgårdar och odlingslotter, men det är en jättetrevlig idé och inspirerande att se hur andra har det och vilka lösningar som går att åstakomma. Det handlar inte om att visa upp en slottsträdgård utan att inspireras med skapande glädje! Så vi hoppas till nästa gång att fler vill prova att öppna sin grind, hembakade munkar är inget måste men ett glas vatten är alltid välkommet.

Text: Eva och Ki

Foto: Eva, Ismo och Viola i gula huset!