MiljöProjekt i Kolonin

Rapport från föreläsningen

2018-05-16

Vi var uppskattningsvis nästan 50 personer som lyssnade på Lena Israelsson söndagen den 6:e maj. Trots att Lenas fina bilder visades upp och ner, beroende på problem med vår projektor, fick vi en uppfattning om hur fint man kan göra i sina land. Vi fick många odlingstips, som när det är dags att förkultivera t.ex tomater och hur viktigt det är att ha bra jord och att gödsla med bra gödsel. Hon berättade också, det säkert flera redan vet men som ändå är värt en påminnelse, att det inte bara är morötterna eller rödbetorna som är ätbara, utan att även blasten från de flesta grönsaker, som efter att ha kokats, är både ätbar och mycket god. Lena tipsade även om att man istället för täckväv, som både är dyrt och av dålig kvalitet, kan köpa enkla spetsgardiner på Ikea för under 30 kr/metern. Vi fick också höra att det är nu vi ska vara observanta på eventuella mördarsniglar.

Vi kan titta under krukor och bland plantorna om vi hittar deras vita ägg och gärna använda ”Snigel Effekt” (eller annat som innehåller järnfosfat) så tidigt som möjligt, innan de hemska rackarna har hunnit etablera sig. Lenas entusiasm kändes smittande och jag tror att de flesta som lyssnade på henne kände stor lust för odlingens nöje och blev inspirerade att följa hennes olika tips för

att odla så miljövänligt som möjligt i sina trädgårdar.

/Vid datorn Ki Nilson Karnerud