Miljö och odling

Sommarläsning - odlingstips och inspiration

Vi har samlat ihop lite sommarläsning med odlingsinspiration, tips och idéer. Nedan finns ett axplock av några hemsidor, texter, filmer och radioprogram att ta del av i hängmattan.

Mycket nöje och odlingsglädje!

Fakta, råd, material och information:

Koloniträdgårdsförbundets serie om odling: “Lätt om odling”: https://kolonitradgardsforbundet.se/latt-om-odling/

Bra tips om det mesta kopplat till odling och miljö finns i Koloniträdgårdsförbundets faktabank: https://kolonitradgardsforbundet.se/faktabanken/

Biologisk mångfald

Om biologisk mångfald och idéer om hur man kan skapa en rikare trädgård finns att ta del av på hemsidan: https://rikaretradgard.se/

Biologiska mångfaldens dag firas den 22 maj. På hemsidan https://www.biomfdag.se/ finns både inspelade föredrag från den 23 maj 2020 samt mycket information om biologisk mångfald att ta del av.

Inspiration och information

Tips om odlingsinspiration i Sara Bäckmos sommarprat i P1:

Korta videofilmer av OdlingsTV med många bra idéer och knep att testa på den egna lotten: http://www.odlingstv.se/filmer/

Östra regionen Koloniträdgårdsförbundet har initierat ett digitalt mötesrum i Zoom på onsdagar med möjlighet för medlemmarna att diskutera odlingsfrågor och utbyta tips och erfarenheter. Mer information om hur dessa möten går till finns att läsa här:http://ostra.kolonitradgardsforbundet.se/2020/07/08/vart-zoom-rum/

På vår egen hemsida i Kiholms koloniförening lägger vi upp tips om kommande utflykter, utbildningar och föredrag i närheten under fliken “Tips om studier och studiebesök”http://kiholmskoloniforening.dinstudio.se/blog_101.html

Har du några egna tips som du vill lägga till på listan ovan? Maila det gärna till Miljögruppen: Kontakt

Digital tipsrunda med miljöfrågor

Lagom till helgens ”Öppen trädgård” finns det nu även en digital tipsrunda med miljötema som går runt i vårt område i Kiholm. Tipsrundan bjuder till att ta en promenad i vårt område och samtidigt en möjlighet att väcka lite tankar om olika miljöfrågor. Det passar perfekt att även gå rundan tillsammans med barn eller barnbarn.

För att kunna delta i tipsrundan behöver du ha en mobiltelefon med GPS aktiverat och befinna dig i inom radie på 200m från föreningshuset för att få upp frågorna på din mobil. Frågorna finns utplacerade på kartan och du både ser frågorna och besvarar dem via din mobilskärm.

Tipspromenaden går att hitta genom att gå in på sidan: https://play.gpsquiz.com/ och välja ”Tipsrunda om miljö”. Tipsrundan består av totalt 16 frågor och är totalt 1,6 km lång. Det går bra att bara delta i bara en del av frågorna genom att avsluta deltagandet när som helst. De rätta svaren visas på skärmen när du är klar med alla frågorna eller väljer att avsluta.

Hoppas på mycket nöje och en del miljötankar!

Gemensam miljöaktivitet - anpassat till årets förutsättningar

Bild från: http://www.for.se/invasiva-frammande-arter/

Frågan om invasiva arter och hur vi ska handskas med dem har varit uppe på flera medlemsmöten de senaste åren. Tillsammans kan vi kolonister hålla koll på att inga invasiva främmande arter börjar sprida sig i vårt koloniträdgårdsområde. Därför är det bra att känna till de vanligaste invasiva arterna samt att veta hur du kan hindra spridning av dem i och från och till din trädgård.

Miljögruppen hade planerat för en gemensam aktivitet den 28 juni 2020 då planen var att ta en promenad runt i området tillsammans i grupp och granska våra allmänna ytor för att dels identifiera vilka invasiva arter som finns i vårt område samt att gemensamt hindra deras spridning genom att till exempel plocka bort dem innan de utvecklar frön och sprider sig vidare.

Efter att ha diskuterat med flera medlemmar, så har vi nu beslutat att inte genomföra en gemensam aktivitet i år, men däremot kommer nu med tips för hur var och en kan göra en egen runda i området och vilka arter som är extra viktiga att hålla utkik efter. Tanken är inte att granska vad som växer i medlemmarnas privata lotter, utan att fokusera på ev. invasiva växter på våra allmänna ytor. Se förslag för områden att promenera i bland de orange markeringar på områdeskarta nedan.

Vi känner till sedan tidigare att följande arter har varit vanliga omkring våra kolonilotter i Kiholm. Alla dessa finns inte finns med på en officiell förteckning över invasiva arter, däremot kan dessa växter bli svåra att bekämpa och det finns en stor risk för spridning. Därför uppmanar vi alla att hålla ett extra öga för följande växter på allmänna ytorna, gräv upp dem och se till att ta bort blommorna innan de hinner utveckla frön, ifall du upptäcker dem:

En komplett lista över invasiva arter i Sverige finns på Naturvårdsverkets hemsida: http://naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/

Information om invasiva arter från Södertälje kommun, samt hur man ska göra för att rapportera eventuella fynd, finns att läsa på: https://www.sodertalje.se/miljo-och-halsa/naturvard/invasiva-arter/

Nästa miljöaktivitet hoppas på att kunna genomföra som planerat!

Somriga hälsningar från miljögruppen!

Områdeskarta med markeringar

Vanliga frågor och svar i samband med stängning av de allmänna komposterna i Kiholm

I samband med vårstädningen kommer de allmänna komposterna på område 1 och 6 att stängas. Stängning av dessa komposter följer riktlinjer som miljögruppen har fått av bl.a. Koloniträdgårdsförbundet. Representanter från miljögruppen kommer att finnas tillgängliga vid komposterna på städdagen för att besvara eventuella frågor. Vi har även sammanfattat några vanligt förekommande frågor och svar nedan:

Vi har alltid komposterat där, varför skall vi sluta med det?

Det finns flera anledningar till att komposterna behöver stängas.

• Det är olagligt att dumpa trädgårdsavfall i skogen. Komposten på område 6 ligger dessutom utanför vårt arrende med kommunen.

• De allmänna komposterna som skapats bl.a. på område 1 och 6 påverkar den allmänna miljön och naturen. Det som en gång var en liten skogsdunge på område 6 har helt förändrats av komposten, och liknar inte längre en naturlig skogsmiljö. Att återställa platsen kommer redan i dagsläget att ta lång tid.

• Det slängs en hel del fallfrukt och grönsaker på de allmänna komposterna vilket lockar till sig råttor och andra skadedjur.

Är borttaget av allmänna komposter ett krav inom miljödiplomering?

Enligt miljödiplomering basnivå skall varje enskild medlem kompostera på sin egen lott. Vid speciella fall kan en allmän kompost användas, men en sådan kompost måste i så fall underhållas och det bör utses ansvariga personer för det. Detta har vi inte sett som ett alternativ i Kiholm då det är svårt att hitta en lämplig plats för en sådan kompost och frivilliga som tar hand om det, samtidigt som egen kompostering varken är svårt eller tar mycket plats på lotten.

Jag vet inte hur man komposterar

Miljögruppen kommer att anordna fler information- och utbildningsträffar för att du ska kunna lära dig grunderna och komma igång med kompostering.

Information om kompostering går även att läsa i Koloniträdgårdsföreningens ”Lätt om Odling nr 13”, som går att hitta här: http://www2.kolonitradgardsforbundet.se/wp-content/uploads/2014/02/L%C3%A4tt-om-odling-13.pdf

Är inte det dyrt att skaffa en kompost?

En trädgårdskompost kostar mellan 300-1500 kr, och har man lite gamla brädor över kan man enkelt snickra ihop sin egen kompost. Om man komposterar sitt egna trädgårdsavfall så behöver man köpa mindre jord till sin trädgård, och det är inte orimligt att kunna producera c:a 200-400 liter kompost i sin kompost per år. T.ex. kostar en 40L säck ekologisk jord runt 70 kr. Genom att kompostera kan du producera högkvalitativ jord och spara en hel del pengar per år och därigenom tjäna in kostnaden för komposten.

Jag har så mycket löv, trädgårdsavfall eller annat, och kan inte kompostera så mycket. Hur ska jag göra?

Speciellt på hösten får många av oss mycket löv, se det som en resurs som du lägger kring dina blommor eller på jorden i ditt trädgårdsland. Dina blommor kommer uppskatta att få lite extra skydd under vintern, och maskarna kommer att älska det! Och i gengäld kommer du att få en lucker och mer näringsrik jord. På våren kan du kratta bort en del löv och lägga det komposten, kom bara ihåg att blanda in något grönt bland de bruna bladen för att kompostering skall gå snabbare.

Genom att klippa löven med gräsklipparen på hösten kan man både minska volymen, men också snabbar upp nedbrytningen. De klippta löven brukar också bli lättare att hantera, speciellt om man vill låta dem ligga kvar under odlingssäsongen.

Med två komposter bör mängden trädgårdsavfall inte vara ett problem.

Går det att kompostera eklöv?

Ja, eklöv går alldeles utmärkt att kompostera. Det finns många myter runt eklöv, t.ex. att de skulle försura jorden eller att de ska vara extra bra för surjordsväxter. Forskning inom detta område visar entydigt att detta inte stämmer. Det stämmer dock att det tar lite längre tid att kompostera eklöv på grund av ett skyddande vaxskikt på lövet samt ett relativt högt lignin innehåll. Men om löven blandas med kväverika växtmaterial så går processen relativt snabbt. Om man även finfördelar löven så att syretillgången i komposten blir bättre så går det ännu snabbare.

Behöver jag verkligen två komposter?

Kompostering tar tid. Under optimala förhållanden tar det ca 6 månader att kompostera trädgårdsavfall, men en mer rimlig tid är ca 1 år. Fördelen med två komposter är att man kan kompostera i en behållare under året, år två komposterar man i den andra behållaren medan man efterkomposterar i den första.

Är man otålig kan man på våren grepa top-lagret från den första komposten till den andra, för att använda jorden i botten på komposten.

Jag har ingen kompost, vad skall jag skaffa?

Miljögruppen har tagit fram några förslag på bra komposter, fråga oss gärna om tips! Det finns många bra alternativ på marknaden. Det går även bra att bygga en kompost själv på enkelt sätt. En bra kompost skall hålla för tuffa tag, inte vara för tät då syre är viktigt för processen men inte heller vara för ventilerad då fukt är viktigt för processen, och sist men inte minst skall den ha markkontakt (dvs ingen botten).

Jag har frågor om kompostering

Kom och prata med miljögruppen på städdagen, håll utkik efter föreläsning om kompostering senare i sommar, fråga en granne som redan kommit igång med komposteringen eller kontakta miljögruppen med frågor, våra kontaktuppgifter finns HÄR.

Om miljödiplomering på höstmötet

På höstmötet den 29 september presenterades en sammanfattning av miljökrav som ingår i miljödiplomeringens grundnivå samt en genomgång på hur vi inom vår förening ligger till kopplat till dessa krav.

Följande krav uppnår vi redan:

Bevattning med sjövatten

Eldningsförbud

Källsortering

✓ Information till nya medlemmar

Studier

Följande områden behöver vi jobba vidare med för att uppnå:

• Föreningen följer KRAV:s regler för gödsling, jordförbättring och växtskydd

• Alla komposterar sitt trädgårdsavfall på den egna lotten

• Informera om klok bevattning

• Informera om miljömärkningar (miljömärkta varor, byggmaterial och färger och bra hushållsprodukter)

Mer information om miljödiplomering kan du läsa på Koloniträdgårdsförbundets hemsida: http://kolonitradgardsforbundet.se/miljodiplomering/

/Sini

Reportage från eventet: Så tar du hand om din skörd

På vår hemsida har det funnits en inbjudan till ett event i Vaxmyra koloniträdgårdsförening. Detta har arrangerats av Östra regionen av Koloniträdgårdsförbundet med Christina, som vår representant, i täten.

Rubriken var: Hur tar vi hand om vår skörd?

Vi var ett nätt litet gäng som hörsammat denna inbjudan, ca 7 - 8 personer. Tråkigt för alla som inte var med men tillställningen blev väldigt lättsam och trevlig som det ibland bara kan vara i ett mindre gäng. Vi kunde dela erfarenheter både av odling, och förstås vad vi kunnat göra av resultatet av våra ansträngningar, samt även andra frågor där vi också hade gemensamma upplevelser.

Christina och Madde hade förberett väldigt noga och dagen var mycket pedagogisk upplagd. Vi fick olika recept att själva ta oss an och hade hela tiden Madde till hjälp om det uppstod frågor.

Det smakades förstås på det vi gjort och dessutom fick vi alla med oss en burk var hem.

De från Vaxmyra som stod för lokalen var behjälpliga med att få fram det som behövdes av grytor och annat till måltiden.

Då alla klarat av att följa recepten och var färdiga för gemensam ”provning” bjöd Madde på mat. Fantastiskt gott och nyttigt. Matvete med en pytt av olika egenodlade grönsaker.

Så stort TACK för ett trevligt arrangemang som gärna får upprepas (kanske på Kiholm?).

Vid pennan Ki

Vad göra med växtavfall från invasiva arter?

Många har haft funderingar kring vad man ska göra med växtavfall av invasiva främmande arter. Här kommer några tips!

På vårt möte med en representant från kommunen tidigare i somras fick vi reda på att det går bra att lämna växtavfall till återvinningscentralen. Eva Carlsson hade dessutom ställt frågan till Telge kundcentrum och fått följande svar:

Du är välkommen till både Returen och Tveta med dina invasiva växter, vi här särskilda kärl för det. Fråga personalen så hjälper de dig.”

Tack Eva att du kollade upp detta!

Den bästa tidpunkten att göra sig av med växtavfall från blommande invasiva arter är under blomningen. Då finns det mest växtkraft i växten och mindre i rötterna. Drar man upp alla rötter och förstör växterna innan de bildar frön så minimerar man dessutom risken för fröspridning under förflyttningen. Detta gäller exempelvis för lupiner.

Viktigt att tänka på att olika arter behöver tas om hand på olika sätt. Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning för hur man hanterar olika invasiva, främmande arter. Vägledningen hittar du HÄR

Lite info om invasiva arter finns i ett tidigare inlägg: Känn igen invasiva arter i och runtom våra trädgårdar

/Sini

Reportage från miljömöte med kommunen

Denna vecka hade miljögruppen, styrelsen och de som anmält sitt intresse för miljöfrågor ett intressant möte med en representant från Södertälje kommun. Vi träffade Tim Lux som är gruppchef på Södertäljes parkplanering på Stadsmiljöenhet – Samhällsbyggnadskontoret.

Vi fick ta del av Södertälje kommunens odlings- och pollineringsstrategier samt miljö- och klimatprogram.

Södertälje kommun är unik i att ha en odlingsstrategi för en hel kommun. Bakgrunden till strategin bygger på en politisk vilja att satsa just på odlingsfrågor. Strategin innefattar handlingsplaner för yrkesmässigt lantbruk, yrkesmässig trädgårdsodling, fritidsodling samt komplementodling. För oss som koloniträdgårdsförening ligger åtgärderna för fritidsodling närmast hjärtat och därför valde vi på mötet att fokusera på det. Vi fick bl.a. lära oss mer om kommunens planer på att skapa nya områden för odling, utöka samverkan mellan olika aktörer t.ex. mellan koloniträdgårdsföreningar samt att ge stöd till befintliga odlare i form av föreläsningar mm. Allt det ser vi fram emot!

Tim berättade att kommunen jobbar vidare med pollineringsplanen och planen kommer troligtvis bli färdigställd senare i höst. Områden som pollineringsplanen kommer att fokusera på är bl.a. att säkra den biologiska mångfalden, kartlägga och ta fram en plan för att stärka vissa arter samt att öka kunskapen om pollinatörernas livsmiljöer och de tjänster som de utför för oss och för miljön. Följande åtgärder har kommunen gjort hittills i år: omvandlat gräsmattor till äng i parker, skapat en pollineringsträdgård i Järna, sådd ängsfrön i Lina naturreservatet, placerat ut insektshotell, informations och utbildningsinsatser mm. Vi fick även tips om att kika in på www.pollinerasverige.se

Många av målen i kommunens miljö- och klimatprogrammet handlar om samma områden som våra mål i koloniträdgårdsföreningens miljödiplomering, även om de för kommunen förstås gäller i mycket större skala. Utvecklings/förbättringsområden som vi alla jobbar för är bl.a. att bevara och stärka befintliga ekosystem, att förvalta jordbruksmarken på ett långsiktigt hållbart sätt, öka kunskapen och medvetenheten om miljöfrågor, arbeta för en mer hållbar konsumtion samt att jobba för att användningen av skadliga kemikalier ska minska. Inte minst därför ser vi fram emot ett närmare samarbete med kommunen och andra koloniträdgårdsföreningar för att tillsammans arbeta mot våra gemensamma mål! Vi hoppas på att kunna bjuda in fler ämneskunniga gäster inom odling och miljö till Kiholm längre fram.

Vill du fördjupa dig och läsa mer om kommunens odlingsstrategi samt miljö- och klimatprogram så hittar du dem nedan:

Odlingsstrategi

Miljö- och klimatprogram

Vill du engagera dig i vårt miljöarbete i Kiholm och bli medbjuden till olika spännande miljöträffar framöver, kontakta gärna Sini på sini@lento.se!

Föreläsning om kompostering

Dags att skriva upp datum för en gemensam inspirationsföreläsning!

Ett av målen inom miljödiplomeringen av vår koloniträdgårdsförening är att vi alla ska kompostera vårt trädgårdsavfall på den egna lotten.

För att lära dig mer om kompostering av trädgårdsavfall är du välkommen på en föreläsning i föreningshuset den 11 augusti kl.11.00

Föreläsningen hålls av Nils Lagerkvist.

Varmt välkomna!

Tips! I Koloniträdgårdsförbundets serie “Lätt om odling” nummer 13 kan du läsa mer om kompostering HÄR.

/Sini

Känn igen invasiva arter i och runtom våra trädgårdar

Vresros

Invasiva arter är växter eller djur som är ursprungligen främmande för vår miljö men har på olika sätt kommit till Sverige och trivs och sprids här. En del invasiva växter går att hitta i våra trädgårdar, till exempel vresros och blomsterlupin. Ofta har invasiva arter inga naturliga fiender som håller dem tillbaka. Gemensamt för arterna är att de på något sätt hotar mångfalden av våra inhemska arter. I värsta fall kan de påverka hela vårt känsliga ekosystem genom att sprida sig okontrollerat.

Det är bra att känna till de vanligaste invasiva främmande arterna och veta hur du kan hindra spridning av dem i och från din trädgård. Här behöver vi hjälpas åt!

Som ett tips kan nämnas Naturvårdsverkets material om hur man som trädgårdsägare kan hindra spridning av främmande arter, det kan du ladda ner HÄR. Det finns även en sida där man kan lära sig mer om kännetecken och rapportera observationer av invasiva främmande arter RAPPORTERA HÄR.

Öppen Trädgård

Den 6-7 juli, kl.13.00-16.00 så har vi Öppen Trädgård i Kiholm. Dag beroende på väder!

Passa på och besök dina grannars trädgård, du kan få tips och inspiration eller visa din trädgård.

Öppna din grind och sätt ut en stol utanför, så vet vi att vi är välkomna!

Hoppas på en fin helg med många besök!

Förra året bjöd Maritta på odlingslotten på nybakade munkar!

Trevligt och supergott inslag men det räcker med ett glas vatten åsså!/ Eva

Hur gör man en del av gräsmattan till en äng?

På Kiholmsdagen var det flera som hade funderingar på hur man ska tänka och göra om man vill låta en del av sin kolonilott växa till en äng med vilda blommor på. Jag vill tipsa om ett faktablad som Naturskyddsföreningen har tagit fram.

Du hittar materialet "Gör om gräsmattan till äng" HÄR.

Miljötankar på Kiholmsdagen

Vad roligt att så många kom förbi vårt ”miljöbord” på Kiholmsdagen!

Det dök upp många bra frågor både om odling, miljö, kompostering och om arbete med miljödiplomering. Samtidigt passade vi på att dela ut en checklista för tips och inspiration, vad man kan tänka på för att ytterligare miljöanpassa sin koloniträdgård. Hade du inte möjlighet att titta förbi oss på Kiholmsdagen så kan du hitta checklistan i digital format här: HUR ANPASSAD ÄR DIN KOLONITRÄDGÅRD?

Vi vill även tipsa om Koloniträdgårdsförbundets rekommendationer för gödsling och växtskydd. Det kan du ta del av HÄR.

Planering pågår...

Planering för att miljödiplomera vår fina koloniförening fortsätter!

Vi håller på att planera besök hos andra koloniträdgårdar samt föreläsningar om odling och miljö. Vi kommer att planera in ett antal träffar som vi hoppas att så många som möjligt kan och vill vara med. Mer information om detta kommer.

Om du är intresserad av miljöfrågor och vill engagera dig i miljögruppens arbete så är du välkommen att höra av dig till miljögruppen

/Seppo och Sini

Miljöarbete

Arbete med miljöfrågor är ett långsiktigt arbete och handlar inte bara om miljödiplomeringen, utan att vi i föreningen aktivt arbetar för en bra och hållbar miljö och värnar om den unika miljön som vår förening ligger mitt i. Miljödiplomet blir det synliga beviset på föreningens insatser för miljön. Några grundläggande tankar med miljömedvetenhet är att:

• minimera spridningen av miljöskadliga ämnen och invasiva arter

• vara rädd om naturens mångfald

• utnyttja resurser effektivt och bidra till ett hållbart kretslopp

• skapa en god livsmiljö för alla levande organismer i vår omgivning

Just nu håller miljögruppen tillsammans med styrelsen att ta fram en långsiktig plan för hur diplomeringsarbetet hos oss ska gå till under de nästkommande åren.

Mer information om miljödiplomering kan du läsa på Koloniträdgårdsförbundets hemsida: HÄR

/Sini och Seppo

Ny sida: Miljö och odling

Här kommer miljögruppen publicera nyheter om vad som är på gång inom miljöarbetet samt att ge tips och idéer inom miljö och odling. Håll utkik!