Miljö och odling

Sommarläsning - odlingstips och inspiration

2020-07-22

Vi har samlat ihop lite sommarläsning med odlingsinspiration, tips och idéer. Nedan finns ett axplock av några hemsidor, texter, filmer och radioprogram att ta del av i hängmattan.

Mycket nöje och odlingsglädje!

Fakta, råd, material och information:

Koloniträdgårdsförbundets serie om odling: “Lätt om odling”: https://kolonitradgardsforbundet.se/latt-om-odling/

Bra tips om det mesta kopplat till odling och miljö finns i Koloniträdgårdsförbundets faktabank: https://kolonitradgardsforbundet.se/faktabanken/

Biologisk mångfald

Om biologisk mångfald och idéer om hur man kan skapa en rikare trädgård finns att ta del av på hemsidan: https://rikaretradgard.se/

Biologiska mångfaldens dag firas den 22 maj. På hemsidan https://www.biomfdag.se/ finns både inspelade föredrag från den 23 maj 2020 samt mycket information om biologisk mångfald att ta del av.

Inspiration och information

Tips om odlingsinspiration i Sara Bäckmos sommarprat i P1:

Korta videofilmer av OdlingsTV med många bra idéer och knep att testa på den egna lotten: http://www.odlingstv.se/filmer/

Östra regionen Koloniträdgårdsförbundet har initierat ett digitalt mötesrum i Zoom på onsdagar med möjlighet för medlemmarna att diskutera odlingsfrågor och utbyta tips och erfarenheter. Mer information om hur dessa möten går till finns att läsa här:http://ostra.kolonitradgardsforbundet.se/2020/07/08/vart-zoom-rum/

På vår egen hemsida i Kiholms koloniförening lägger vi upp tips om kommande utflykter, utbildningar och föredrag i närheten under fliken “Tips om studier och studiebesök”http://kiholmskoloniforening.dinstudio.se/blog_101.html

Har du några egna tips som du vill lägga till på listan ovan? Maila det gärna till Miljögruppen: Kontakt