Övriga notiser

- information som kan beröra dig men som inte kommer direkt från styrelsen.

Senaste nytt från telgenät

SENASTE NYTT FRÅN TELGENÄT!!
Det är nu väldigt många stugägare i koloniföreningar i Södertälje som har sagt upp sitt elnät. Telgenät har nu samlat en utredningsgrupp bestående av olika myndighetspersoner samt kundreferenser (vi berörda stugägare) vars första uppgift är att informera oss kunder om varför dessa avgiftsförändringar är gjorda. Gruppen skall sedan se över om några justeringar behöver ske.
Idagsläget är det som gäller att alla kunder har laglig rätt att säga upp sitt elnät. Vill man koppla igång nätet igen så kostar det idag 350kr. Telgenät tittar nu på eventuell höjning av denna avgift beroende på om de bla kommer ha nog med personal och resurser för att koppla igång elnäten till våren.
Ang byte av elmätare. ALLA elmätare i hela Sverige skall bytas ut, det ska vara klart år 2025. Bytet av elmätare är helt kostnadsfritt.
Telgenät tittar på om det kommer bli en avgift för bytet hos de kunder som ej har ett aktivt elnätsavtal.

Text av Carita

Biodlare Bosse har ordet

Hej och tack för ett par fina år!

Det har varit några bra år och jag har lyckats med att hålla mina bisamhällen väl fungerande och produktiva och slungat gott om god honung. Nu har jag fått möjligheter att jobba utomlands med Scania under ett antal år och jag kommer inte ha mina bin i koloniområdet. Jag har kommit överens med en kollega inom Södertäljeortens Biodlareförening att ställa upp ett antal kupor och fortsätta det goda samarbetet vi haft. Han kommer också slunga honung från Kiholmen separat och kunna sälja på liknande sätt som jag gjort. Exakt hur försäljning kommer ske kommer bestämmas senare. Min kollega heter Hani Meakael och har ett flertal kupor och bigårdar på Enhörna landet. Om någon är intresserad av honung finns fortfarande ett 20-tal burkar kvar.

Så, tack för mig så länge, och på återhörande!

Bosse Biodlare

Höstens webbinarier!

Tipsa alla kolonister om höstens webbinarier

Snart kör vi igång med våra digitala gratis webbinarier igen. Fyra höstkvällar med start kl. 18 samlas vi, kolonister över hela Sverige på Teams för att lyssna till:

27/9 Vitlök – en riktigt smakfull odling
Lär dig allt du behöver veta för att lyckas med din vitlöksodling.
Föredragshållare: Åke Truedsson, känd tomat- och vitlöksexpert och författare.

20/10 Asiatiska blad och rötter

Upptäck och lär dig odla spännande och välsmakande asiatiska bladgrönsaker och rötter.
Föredragshållare: Karin Arver, kolonist med inspirerande odlingar på Årstafältets koloniområde i Stockholm.

16/11 Potager i köksträdgården
Goda råd om hur du kan skapa en dekorativ köksträdgård med hjälp av grönsaker och blommor.
Föredragshållare: Anette Nilsson, odlare med lång erfarenhet av potager och författare till boken Den blomstrande köksträdgården – Potager på svenska.

7/12 Perenna grönsaker och skogsträdgårdsodling på kolonin
I skogträdgården odlar du med naturen och låter växterna hjälpa varandra och dig.

Föredragshållare: Philip Weiss, skogsträdgårdsinspiratör och författare till boken Skogsträdgården.

Sprid dessa datum till alla odlare i din förening. Teams-länkar till varje webbinarium kommer att läggas upp på koloni.org och delas på Facebook,  @kolonitradgardsforbundet

Honung till försäljning, lördag den 13 augusti kl.10.00

Bosse hälsar:

Säsongen för bina går mot sitt slut och året har varit gott i honungssamlandet. Bina har jobbat på och naturen och vädret har i år varit bra för att finna råvaran för honung. Det finns gott om honung och därför tänkte jag locka med extra bra förmåner nästa gång som är 13 augusti kl 10 vid Klubbhuset som vanligt.

Kommer finnas i 2 storlekar, ca 500 gr och ca 700 gr.

• För storköparen erbjuder jag 'Köp 4 st 500 gr eller 700 gr och få en på köpet'
  • Ca 700 gr ord pris 110:- nu 95:-
  • Ca 500 gr 80:- ( förra årets pris rekommenderat av Biodlarnas Riksförening)

För er som inte kan men vill köpa men tiden passar inte, hör av er till mig så kan vi ordna leverans till Kiholmen på annat sätt vid annan tid, alternativt kom förbi hemma i Vattubrinken och köp i vår 'Tag själv låda' på Bofinksvägen 13. Mitt mobilnummer är 070-0810145.

Välkomna!

Hälsar,

Bosse Biodlare

Facebook: VattubrinksHonung

Honung till försäljning, Bosse Biodlare i Kiholm den 23/7 kl.10.00

Bosse Biodlare har slungat nytt honung och kommer att sälja det på lördag 23/7 kl 10.00 på ängen vid föreningshuset.
Denna gång är det tappat i 700gr burkar för 95:-. Lite mer i burken men billigare per vikt.

Välkomna på musikquiz i Klubbstugan!

Välkomna på
Musikquiz med knytisfika

Plats: Kiholms Koloniförenings Klubbstuga
Datum: Lördagen den 9:e juli
Tid: Själva quizen är planerad mellan 15:30 - 17:00. Insläpp från 14:30.

Vi fixar kaffe, te, mjölk, kaffe så det räcker Fikabröd tänkte vi att vi kunde ha som knytis. Gärna att man lägger upp för att dela på, men då det är så mycket allergier och annat så är det valfritt.
Musikquizen kommer vara i lag och är till för alla i Kiholms koloniförening. Det är helt ok att ta med vänner på besök.

För frågor kontakta:
Lars i Stuga 71, 072-3364480, lars.e.t.karlsson@gmail.com

SANDblandad jord att hämta!

Passa på att hämta, finns nu 10 kubik SANDblandad jord i en stor hög, längst ned på 4:ans parkering.
Jorden passar bra till att grunda odlingslådor med, tillsammans med lite kompostmaterial.
Passar även till att mylla ned i lerig jord i rabatterna eller potatislandet
Blanda med lite gödsel och använd som dressing, gräsmatta.
Eller även som fyllnadsmaterial till något projekt
Jorden är stenfri men det ligger några pinnar och rötter i som är lätta att ta bort.

Arbete vid dammen!

Förberedelse arbete vid dammen, för kommande nya dammduk.
Vi var 10 personer som var där den 20/4. Arbetet gick ganska smidigt, för marken hade tinat efter vinter. Men det fanns stora stenar och stubbar, även dem fick flytta på sig!

//Pekka Jalkanen

Tack för ert fina arbete. Alla övriga kolonister på kiholm är oerhört glada över ert arbete!

Bastun redo att värmas upp!

Kanske det bästa vårtecknet - bastun är åter igång och kan börja användas!
Tänk på att hålla de regler som finns, så att vi kan använda bastun hela säsongen.

Viktigt att tänka på:

• Värm upp aggregatet i god tid innan du påbörjar din bastutimme. Att hälla på vatten på ett ljummet aggregat kan göra att proppen går.
  • Använd endast blomspruta till att duscha över de varma stenarna för ånga.
  • Dra ALLTID upp timern till 3 timmar innan ni lämnar bastun. Det krävs mer energi att timern löper ut, och sätts på igen, än att den hålls igång.
  • Lämna bastun fin. Ta med dig ditt skräp, skrapa golvet i duschrummet, ta bort hår och skräp från duschbrunnen, sopa golvet i omklädningsrummet.
  • Det är inte tillåtet att köra bil ner till bastu/badplatsen.
  • Om du endast skall duscha hänvisas du främst till duscharna i föreningslokalen.

Gemensamma bastutider:

Damer 16-17        Herrar 17-18