Övriga notiser

- information som kan beröra dig men som inte kommer direkt från styrelsen.

Följ miljögruppens arbete!

Nu finns information om miljö, miljödiplomering samt odlingstips att ta del av i en pärm vid föreningshuset! Det går bra att sätta sig exempelvis vid föreningshuset och bläddra/läsa i pärmen, men se till att lämna tillbaka den i brevlådan när du är klar. Tack!

Pärmen fylls på med nytt material lite i taget. Samma information finns även digitalt här på vår hemsida under fliken Miljö och odling HÄR. Har du tips om tillägg till innehåll kontakta gärna miljögruppen

Hur låter din luftvärmepump?

I hettan som väntas är det inte konstigt att vi söker skydd i skugga, köper fläktar och AC-aggregat till våra stugor. Och fler blir det som införskaffar sig en luftvärmepump. Innan du köper ett aggregat - tala med dina grannar! De kan låta väldigt mycket och ljudet kan upplevas störande för dem. Har du valmöjlighet så välj gärna ett aggregat som låter lite mindre och som är snålare för miljön, och kör endast AC när du är hemma och kan nyttja kylan/värmen. I vårt koloniområde ligger stugorna tätt, och lugn och tystnad ska eftersträvas så långt som möjligt.  På så sätt visar vi hänsyn till våra grannar i kolonin!

Ny basturegel!

Hej bastuvänner!

Nu är säsongen igång och det innebär att det är många som vill boka bastutider.
Därför har vi beslutat följande:
Under högsäsong 1.6-31.8 skall man undvika att boka sk dubbelpass,som innebär att två stugor bokar tider efter varandra , trots att man går ner tillsammans på den första bokade tiden. På så sätt får man 2 timmars pass för hela sällskapet. Det är inte lämpligt att göra så, eftersom vi har ont om bastutider och därför vädjar vi till er att inte sätta det i system.
En timme skall räcka för hela sällskapet!
Tänk även på att städa efter er, annars är det vi i bastugruppen som får lägga ner extra tid på städning.
Tack för ert förstående!

Basta försiktigt!

Jukka,Inger och Thomas

Påminnelse om basturegel!

Hej bastuvänner!

På förekommen anledning vill vi påminna alla som bastar att inte hälla något annat än VATTEN på bastuaggregatet och stenarna.
Under den gångna helgen har någon/några hällt okänd vätska på aggregatet som har missfärgat stenar och aggregatets framsida.
Det är absolut förbjudet att hälla något annat än vatten på aggregatet, eftersom vi i så fall får rengöra aggregatet och byta ut ett antal stenar.
Annan vätska kan i värsta fall orsaka en brandfara eller kortslutning. Dessutom så kan aggregatet skadas och i värsta fall behöva bytas ut och orsaka en extrakostnad för föreningen.

Så snälla,ta inte in något annat än vatten in i bastun.

Vill din dricka öl eller annat,gör det i relaxen,omklädningsrummet eller utanför bastun.

Med vänliga hälsningar,
Jukka,Thomas och Inger för Bastugruppen.